Сьогодні ринок збірних вантажоперевезень розділився між двома основними гравцями – кур’єрськими компаніями (далі Кур’єри) і перевізниками (далі Довантажники), які завантажують різні вантажі в одне авто. При цьому доставка вантажу з Європи кожним з учасників має свої переваги і недоліки. Наприклад, кур’єри не чекають на кордоні. Маючи регулярне рейсове сполучення їх точка перетину знаходиться на власному терміналі і одержувачам не потрібно оформлювати попередню декларацію. Державний кордон вони перетинають без черги, тому й існує легенда, що їх терміни перевезення збірних вантажів максимально короткі.
При цьому, кур’єрські збірні вантажоперевезення мають достатньо обмежень і вимагають дотримання певних правил, про які не дуже люблять говорити кур’єри.
Палетна доставка кур’єрами просто не передбачає перевезення небезпечних вантажів і має ряд обмежень за розмірами вантажу. А ось строгий регламент митних процедур для таких вантажів як раз вносить корективи в вартість доставки, яка перетворюється в вкрай високу, і швидкість доставки, яка не відповідає дійсності і заявленим раніше термінам.
А ось і «підводні камені»:
- Час доставки до складу консолідації нічим не відрізняється від конкурентного, так як в Європі у кур’єрів немає переваг щодо об’їзду пробок, ненормованого робочого часу водіїв і т.д.
- Немає можливості отримати виразний коментар про статус вантажу від кур’єра зважаючи на велику організаційну плутанину.
- Ваш вантаж можуть просто не забрати, пояснивши тим, що вантаж не готовий або немає можливості зв’язатися з вантажовідправником і т.д.
- Зсув графіків поставок кур’єрами при низькій завантаженості рейсів або з метою економії постійно високих фінансових витрат через поставки тільки окремого автомобіля, витрати на митному терміналі, відсутність зворотного рейсу або низько завантаженого рейсу і т.д.
Існує також помилкова думка, що довантажники можуть витіснити кур’єрів з ринку збірних перевезень через відсутність подібних проблем. Як то кажуть, у кожного свої проблеми.
Безперечно, довантажники дешевше кур’єрів при регулярних вантажопотоках, так як збірний вантаж з Європи відразу доставляється одержувачу. Але якщо склад вантажовідправника розташований хоча б в 100 км від основних вантажопотоків Європи, ціна доставки виростає з геометричною прогресією. Або у Вашому районі просто не знайдеться вільний транспорт, що і є першою проблемою довантажників.
Ще одна слабка ланка довантажників – так званий ризик сусідства. Справа в тому, що поруч з Вашим вантажем може доставлятись вантаж для одержувача, у якого несподівано забракло коштів на оформлення попередньої декларації. У такій ситуації всім іншим одержувачам необхідно почекати поки такий «сусід» все ж знайде можливості для ПД. Варіанта два – або під гарантійні зобов’язання, або під відкриття ТІР. А ось такий сюрприз явно не принесе позитивного результату, в разі, якщо Ви вже оформили ПД під власні кошти. Тепер необхідно оформлювати ПД повторно під гарантію ТІР, а попередню ПД – скасувати. І не забувайте, що Ваші власні кошти, які Ви зарезервували під першу ПД, будуть “заморожені” до моменту скасування останньої ПД.
Варто також відзначити період “high seasons”. Листопад-грудень, коли попит на збірні перевезення з Європи багаторазово перевищує пропозицію. У такі періоди, працюючи в режимі «нон-стоп», збої дають всі, в тому числі і довантажники.
Даний перелік переваг і недоліків кожного з гравців ринку збірних перевезень можна продовжувати і продовжувати. Важливо на початковому етапі визначити – що має більше значення при виборі способу доставки збірного вантажу.
І, звичайно, не забувайте, що надійний логістичний партнер повинен обмірковувати кілька «ходів» вперед.
Сергій Ш.